יום שישי, 26 באוקטובר 2018

איש אחד

איש אחד, אחד האנשים שאני הכי אוהבת בעולם, עבר לפני שנים ניתוח יזום, לא קשה מידי, אבל לאיש מבוגר גם כאלה מפחידים נורא.

אספתי את עצמי באותו היום, השארתי הוראות מה לחמם מתי במיקרו ונסעתי להיות אתו שם, עד שיתעורר וירגיש טוב קצת יותר (כמה שאפשר להרגיש כך אחרי ניתוח), ובערב תכננתי לשוב לי חזרה ל'גבעת החרצופים' ההיא, בעיר אחרת לגמרי.

חיכיתי מול חדר הניתוח, עד שיצא מי מהחדר ההוא ואמר: "הוא בחדר התאוששות, ואם את רוצה את יכולה להיכנס".

נכנסתי, וראיתי אותו חיוור מתחת לשמיכות, רדום, מחובר לצינורות שונים, ומפעם לפעם ממלמל דברים לא ברורים, כמו מחלום רחוק. התקרבתי, ליטפתי, נישקתי, דיברתי, שאלתי, כיסיתי, ניסיתי להבין מה הוא אומר, ולא הצליח לי כלום. מילים בשפת ילדותו, לא מובנות לי, וביניהן איזו מילה שחזרה על עצמה שוב ושוב, אולי שם, ובקופסה שלי לא היה לה שום פירוש, שום משמעות, כי אף פעם לא שמעתי אותה במצבי ערות של האיש הזה, ועל הסיוטים שלו הוא לא דיבר איתי מעולם.


"דבר ראשון שאעשה כשהוא יתעורר", חשבתי לעצמי, "אשאל אותו מהי המילה הזו. אבל איך, איך אני אביא לו את המילה המסוייטת, מאזור הדמדומים שלו, מילה שאף פעם לא אמר לי מקודם, ועוד כשהוא במצב של אחרי ניתוח. מה אני יודעת מה זה יעשה לו??? מה אני יודעת מה ה-מה שזה יעשה לו יעשה לי???? חיכיתי והתלבטתי ועוד חיכיתי, וסוף סוף הוא התעורר.

אחיות באו והלכו, וגם רופאים, ואחרי הרבה שעות העבירו אותו למחלקה. דיברתי אתו על הכל, ולא העזתי להזכיר את המילה ההיא. אבל עכשיו, אחרי ששמעתי אותה כך וכך פעמים ביום ההוא, היא כבר הייתה נטועה בי, מתויקת אי שם בקופסה, במדור "סיוטים שלא סיפרו לי עליהם", ומקושרת מאד לאיש ההוא, אחד מאלו שאני הכי אוהבת בעולם.


ועברו שנים, הרבה שנים, ויום אחד, בעודי שקועה בעבודה, מצלצל הטלפון, ומהעבר השני אשה שלא הכרתי, מספרת לי על הדרכים העקלקלות והאנשים שעברה עד שמישהו סיפק לה את מספר הטלפון שלי. היא כמעט מתנצלת. לא אותי באופן אישי היא מחפשת, כמובן שגם, גם, אבל יותר - אנשים שנשאו או נושאים שם משפחה של קרובים שלה שכבר אינם. וככה, דרך הרבה כתובות ואנשים וסימני דרך הגיעה אלי, ושאני אעזור לה לחפש אותם בבקשה, כי גם אני, פעם, נשאתי את אותו שם משפחה.  מצאנו אחדים פה בארץ, התקשרנו אליהם, וכל אחד הביא חלק לפאזל, ובו-בזמן הראה לנו כמה הרבה חלקים אחרים עוד חסרים בו, ואי אפשר, אי אפשר בלעדיהם להשלים את הקונסטרוקציה. 

"אז מי ישלים לנו אותה?" שאלנו אחת את רעותה, כי מרוב דיבורים והרכבות ביחד, כבר צברנו כמה "שעות טיסה", או לפחות "שעות שמירה משותפת", והפכנו לריעות בלב ונפש. "צריך לברר בקהילה בחו"ל, איפה שהם היו, נולדו, עברו כברת דרך והשאירו סימנים או לא. עכשיו כבר היו לנו כמה חלקים בצבעים לגמרי אחרים, ובכל זאת, מחוברים להפליא לחלקים הקיימים. כבר לא נשארו לנו יותר מדי חלקים כדי להשלים את הפאזל. אבל אלו שחסרו היו הכי קשים להשגה. "מאיפה נביא את פיסות העבר האלו?" שאלנו שוב אחת את השנייה. פתאום היא אומרת לי מילה, אותה מילה שהאיש אמר אז, מתוך הזיותיו בשעות שבין לבין. "מאיפה לך המילה הזותי? מה זה בכלל? זה שייך למדור הסיוטים שלא סיפרו לי עליהם בקופסה ש-ל-י, שלי, ולא של אף אחד אחר, מקושרת לאיש מסוים מאד, להזיות שלו, לזמנים של ערות שאז הוא לא אמר לי אותה, זו מילה שאסור לי להזכיר לו, כי לא יודעת מה זה יעשה לו, מה זה יעשה לי…..", הוספתי והסברתי דברים שקצת קשה להסביר במילים, ולכן גם נעזרתי בדמעות, ובעוד קטעי הברות שלא היו מילים בכלל שפרצו ממני, ובסוף היא הבינה אותי.

"זה שֵׁם, שֵׁם", היא אמרה. "אצלי המילה הזו מקושרת לארץ ההיא, לעיר ההיא, לאיש היחיד שעוד יודע מה קרה למאות אנשים שם, וכמה מהם נושאים את שם המשפחה הזה שאנחנו מחפשות, והאיש ההוא, המילה הזו, היא התקווה האחרונה שלנו למצוא את הפיסות החסרות, ועוד מעט גם הוא לא יהיה, ועוד מעט אולי הוא עוד יהיה, אבל אולי כבר לא ירצה או יוכל לדבר אתנו על הזיותיו, וסיוטיו, וזיכרונותיו, ואנחנו לא נבין, אולי כבר לא יזכור שמות, וצריך למצוא אותו, את האיש, המילה, עכשיו, כל עוד הוא היחיד שנותר בכל העולמות, ומכיר את כל המילים להגיד, ויכול לשבץ לנו את פיסות המצרף האחרונות.

מחר , אנחנו נוסעות למילה הזו, לאיש הזה, ששומר על בית הקברות היהודי של עיירה קטנה בארץ אחת באירופה, ועוד זוכר קצת, ועוד מדבר קצת, והמילה הזו, עברה למדור לגמרי אחר בקופסא שלי, למדור התקוות האחרונות. ושם זה בינתיים, ללילה אחד ארוך, עד מחר, ואולי מחר שוב תעבור למדורים אחרים. 

***********

נכתב לפני קצת שנים, ושוב אני רוצה לנסוע למקום ההוא, שהייתי בו כבר הרבה פעמים מאד. 


©  כל הזכויות שמורות

הרשומה הועלתה לבלוג בתפוז ב- 12/12/2003. 



2 תגובות:

  1. איזה סיפור מופלא. כמה רגש יכולה מילה אחת לעורר. שוב אני תוהה איך זה להעלות את הסיפורים שלך מחדש, אחרי 15 שנה (כי פרסמת לראשונה ב 2003) בלי לומר מה נגמר אז, מה השתנה מאז, הרי היום האיש ודאי כבר איננו כאן. גם אני מרגישה כמי שמסתכלת בחלקי פאזל ומסתקרנת מאוד לדעת מה התמונה כולה אומרת.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם כשאני מעלה את הסיפורים מחדש זה מרגש אותי. אני לגמרי מתחברת לתחושות שחשתי אז. לשיחת הטלפון המוזרה ההיא, ו'איזה מזל שהיא מצאה אותי', שהיה מי שנתן לה את הפרטים הנכונים... והזיכרונות שוב מציפים, מאותו יום וערב של הניתוח, מהמלמולים הלא ברורים, מהצער על השתיקות. בעיקר זה מה שמציק לי, עדיין. אכן האיש כבר איננו כאן. והוא שתק עד הסוף. כמובן נסענו לאותו מקום, סוג של מסע שורשים, ומצאנו את האיש ששמר על בית הקברות ההוא, ואכן הוא מסר לנו די הרבה מידע. בינתיים גם איש זה - שבעצם היה אותו שֵׁם נפטר , וכיום אין מי שיתחזק את בית הקברות. זה מצער. עשב פרא צומח שם, וחברה אמרה לי שפגשה שם גם נחש באחד מביקוריה. אלו שמגיעים לשם עושים כמיטב יכולתם לנקות מעט את סביבות הקברים של הקרובים ללבם, אבל הרבה יותר מזה לא ניתן לעשות.
      גם השנה ממש לפני חודשים מספר הצטרפתי למסע שורשים "קולקטיבי" כזה, מטעם אוניברסיטת בר אילן, ולמדתי עוד פרטים מאנשים אחרים. בקטע הזה אני יותר "נתרמת" מאשר "תורמת", לצערי. טוב, בתשובתי הזו כמעט כתבתי עוד פוסט שלם ... תודה על תגובתך.

      מחק

הסיפור הראשון 2

   והיא כנראה באמת חלמה חלום-סתם, כי בלילה ההוא היא לא בכתה, ובמשך כל הבוקר שאלה מתי כבר אמשיך לספר לה, ולא הייתי בטוחה שא...